Історія говорить у сучасниках

   

Товариш родини Кричевських – український краєзнавець, член Національної спілки краєзнавців України,  лауреат Премії імені Дмитра Яворницького Національної спілки краєзнавців України Дмитро Малаков у Музеї мистецької родини Кричевських. Опішне, Полтавщина. Вересень 2015.Фото Тараса Пошивайла.

       Будь-який музей продовжує своє творення в сучасниках. Його збагачують не лише коштовні, історично цінні експонати, унікальні виставкові проекти, а й дослідження, розповіді, спогади людей, які несуть Історію – нинішню й давноминулу – у своїй душі...

     Музей мистецької родини Кричевських поповнив дивовижними фактами з життя славетної династії, зокрема Катерини Кричевської-Росандич, український краєзнавець, член Національної спілки краєзнавців України,  лауреат Премії імені Дмитра Яворницького Національної спілки краєзнавців України Дмитро Малаков.

Розповідь гостя засвідчила добре знання життєвих стежин усіх членів родини Кричевських і не випадково виявилася сповненою емоцій: Дмитро Васильович товаришує з Катериною Кричевською-Росандич упродовж… 74 років.  «Я познайомився з Катериною Кричевською, тоді вона ще не була Росандич, під час нацистської окупації Києва влітку 1942 року. Вона і мій старший брат – Георгій Малаков, відомий графік, згодом – Заслужений художник України, працювали у виробничо-художніх майстернях в Києві для того, щоб уникнути евакуації до Німеччини. Георгію на той час було 13, Катерині – 15 років».

Як розповів Дмитро Малаков, у цих майстернях виготовлялася різноманітна мистецька продукція. Працівниками були київські мистці та молодь – переважно ті, хто вчився в художній школі або не встиг до неї вступити. Вони виробляли продукцію з глини і гіпсу, писали живописні картини. Цікаво, під час німецької окупації це були погруддя Тараса Шевченка, статуетки козаків, пейзажні краєвиди – твори на українську тематику. Продукція майстерні йшла на продаж у салони, де здобула попит серед німців, мадярів, італійців, голландців – тих, хто був не лише в складі окупаційних військ, але й різних фірм Європи, що на той час надавали в столиці робочі місця киянам.

Упродовж 1942–1943 років у Києві відбувалися художні виставки, на яких виступали відомі майстри Василь Кричевський, Григорій Світлицький, Іван Кавалерідзе, люди, що були за віком військовозобов’язані й водночас залишилися в Києві за різних обставин. Поряд виставлялася молодь. 1943 року виставка представила творчість  216 художників – близько 1000 робіт українського національного мистецтва.

«Мій старший брат, тоді 15-річний, а Катруся 17-річна теж виставляли свої роботи, були премійовані міською управою окупованого нацистами Києва, – зауважив Дмитро Васильович. – І навіть газета «Нове українське слово» надрукувала світлину, що зображувала двох молодих, уже потім уславлених українських мистців. Вона також ілюструє й книгу Катерини Кричевської «Мої спогади».

            Дмитро Малаков добре пам’ятає життя окупованого й повоєнного Києва, знає й історію переїздів членів родини Кричевських до тимчасових помешкань у столиці. «На вулиці Великій Житомирській родина Василя Григоровича прожила два роки. Збереглася робота Кричевського – «Київське подвір’я», де замальовано зимовий дворик цього будинку, вигляд на Поділ 1941 року. Завдяки Благодійному фонду «Дар», вона потрапила з Каракасу в Україну й зараз зберігається у Харкові». Свого часу, працюючи в музеї української діаспори, науковець багато років присвятив дослідженням київських адрес родини Кричевських різних років.

«З 1943 року – евакуації Кричевських – зв’язок обірвався.  Катерина приїхала до Києва разом з чоловіком Драго вже 1993 року, вперше через 50 років по війні. Разом з ними ми об’їздили всі київські місця, пов’язані з Кричевськими. На запрошення кілька разів випадала нагода особисто побувати в гостях у нового покоління Кричевських у Каліфорнії, 2009 року я був у неї востаннє. Зараз ми продовжуємо підтримувати зв’язок, листуємося, спілкуємося через інтернет. Вражає неймовірна творча, людська енергетика Катрусі, її любов до життя, до всіх його проявів, творча невтомність, яку наснажує особливе бачення світу. Незважаючи на майже 90-ліття, мисткиня продовжує активно жити, навіть малює шаржі на сучасне життя.

Я добре знайомий і з іншими нащадками Кричевських – Галиною Кричевською, Оксаною Лінде-Очоа. А нещодавно познайомився з Василем Івановичем Лінде-Кричевським, чому дуже радію, адже це своєрідний зв’язок з визначною родиною.

В особистій колекції теж маю картини родини Кричевських. Є кілька робіт Василя Васильовича і Миколи Васильовича, подарованих Катериною. Для мене особливо цінною є картина Миколи Кричевського, що зображує вигляд на київську обсерваторію, де в той час жила наша родина. Свого часу  мій брат не забарився з «відповіддю» – написав краєвид із будинком, де жили Кричевські. З робіт Катерини – переважно нові. Частину пересланих робіт передаю в Національний художній музей України. Можна тільки радіти тому, що Василь Григорович наснажив потужною мистецькою генетикою не одне покоління своїх нащадків».Будь-який музей продовжує своє творення в сучасниках. Його збагачують не лише коштовні, історично цінні експонати, унікальні виставкові проекти, а й дослідження, розповіді, спогади людей, які несуть Історію – нинішню й давноминулу – у своїй душі...

            Музей мистецької родини Кричевських поповнив дивовижними фактами з життя славетної династії, зокрема Катерини Кричевської-Росандич, український краєзнавець, член Національної спілки краєзнавців України,  лауреат Премії імені Дмитра Яворницького Національної спілки краєзнавців України Дмитро Малаков.

Розповідь гостя засвідчила добре знання життєвих стежин усіх членів родини Кричевських і не випадково виявилася сповненою емоцій: Дмитро Васильович товаришує з Катериною Кричевською-Росандич упродовж… 74 років.  «Я познайомився з Катериною Кричевською, тоді вона ще не була Росандич, під час нацистської окупації Києва влітку 1942 року. Вона і мій старший брат – Георгій Малаков, відомий графік, згодом – Заслужений художник України, працювали у виробничо-художніх майстернях в Києві для того, щоб уникнути евакуації до Німеччини. Георгію на той час було 13, Катерині – 15 років».

Як розповів Дмитро Малаков, у цих майстернях виготовлялася різноманітна мистецька продукція. Працівниками були київські мистці та молодь – переважно ті, хто вчився в художній школі або не встиг до неї вступити. Вони виробляли продукцію з глини і гіпсу, писали живописні картини. Цікаво, під час німецької окупації це були погруддя Тараса Шевченка, статуетки козаків, пейзажні краєвиди – твори на українську тематику. Продукція майстерні йшла на продаж у салони, де здобула попит серед німців, мадярів, італійців, голландців – тих, хто був не лише в складі окупаційних військ, але й різних фірм Європи, що на той час надавали в столиці робочі місця киянам.

Упродовж 1942–1943 років у Києві відбувалися художні виставки, на яких виступали відомі майстри Василь Кричевський, Григорій Світлицький, Іван Кавалерідзе, люди, що були за віком військовозобов’язані й водночас залишилися в Києві за різних обставин. Поряд виставлялася молодь. 1943 року виставка представила творчість  216 художників – близько 1000 робіт українського національного мистецтва.

«Мій старший брат, тоді 15-річний, а Катруся 17-річна теж виставляли свої роботи, були премійовані міською управою окупованого нацистами Києва, – зауважив Дмитро Васильович. – І навіть газета «Нове українське слово» надрукувала світлину, що зображувала двох молодих, уже потім уславлених українських мистців. Вона також ілюструє й книгу Катерини Кричевської «Мої спогади».

            Дмитро Малаков добре пам’ятає життя окупованого й повоєнного Києва, знає й історію переїздів членів родини Кричевських до тимчасових помешкань у столиці. «На вулиці Великій Житомирській родина Василя Григоровича прожила два роки. Збереглася робота Кричевського – «Київське подвір’я», де замальовано зимовий дворик цього будинку, вигляд на Поділ 1941 року. Завдяки Благодійному фонду «Дар», вона потрапила з Каракасу в Україну й зараз зберігається у Харкові». Свого часу, працюючи в музеї української діаспори, науковець багато років присвятив дослідженням київських адрес родини Кричевських різних років.

«З 1943 року – евакуації Кричевських – зв’язок обірвався.  Катерина приїхала до Києва разом з чоловіком Драго вже 1993 року, вперше через 50 років по війні. Разом з ними ми об’їздили всі київські місця, пов’язані з Кричевськими. На запрошення кілька разів випадала нагода особисто побувати в гостях у нового покоління Кричевських у Каліфорнії, 2009 року я був у неї востаннє. Зараз ми продовжуємо підтримувати зв’язок, листуємося, спілкуємося через інтернет. Вражає неймовірна творча, людська енергетика Катрусі, її любов до життя, до всіх його проявів, творча невтомність, яку наснажує особливе бачення світу. Незважаючи на майже 90-ліття, мисткиня продовжує активно жити, навіть малює шаржі на сучасне життя.

Я добре знайомий і з іншими нащадками Кричевських – Галиною Кричевською, Оксаною Лінде-Очоа. А нещодавно познайомився з Василем Івановичем Лінде-Кричевським, чому дуже радію, адже це своєрідний зв’язок з визначною родиною.

В особистій колекції теж маю картини родини Кричевських. Є кілька робіт Василя Васильовича і Миколи Васильовича, подарованих Катериною. Для мене особливо цінною є картина Миколи Кричевського, що зображує вигляд на київську обсерваторію, де в той час жила наша родина. Свого часу  мій брат не забарився з «відповіддю» – написав краєвид із будинком, де жили Кричевські. З робіт Катерини – переважно нові. Частину пересланих робіт передаю в Національний художній музей України. Можна тільки радіти тому, що Василь Григорович наснажив потужною мистецькою генетикою не одне покоління своїх нащадків».{jcomments on}